niedziela, 2 lipca 2017

Podróż pociągiem osoby niepełnosprawnej

Jeśli jesteś osobą niepełnosprawną i wybierasz się w podróż pociągiem,musisz wiedzieć na jaką pomoc ze strony przewoźnika możesz liczyć.Jest kilka informacji,które powinieneś wiedzieć przed wyruszeniem w podróż.
Ulgi w opłatach za bilet
Osoby niepełnosprawne wybierające się w podróż środkami transportu PKP uprawnione są do refundowanych przez budżet państwa ulg ustawowych,pod warunkiem posiadania odpowiednich dokumentów.Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 października 2002 r.określa rodzaje dokumentów uprawniających do korzystania przez osoby niepełnosprawne z określonych zniżek.Przed zakupem biletu z ulgą ustawową warto zapoznać się ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi konkretnych ulg.Zakup biletu możliwy jest też bezpośrednio u konduktora.Zwykle za taką opcję pobierana jest opłata,jednak konduktor nie pobierze jej,jeśli kupujący jest osobą niepełnosprawną lub o ograniczonej sprawności ruchowej.Warunkiem jest okazanie konduktorowi podczas zakupu biletu dokumentu stwierdzającego niepełnosprawność.Z takiego obowiązku zwolnione są osoby z widoczną niesprawnością fizyczną(stałą lub czasową).Wyjątkiem są pociągi kategorii Express InterCity Premium(EIP),gdzie tylko osoby niepełnosprawne poruszające się na wózkach mają możliwość zakupu biletu u konduktora na pokładzie pociągu bez opłaty za jego wystawienie.
Pomoc na dworcach
Osoba niepełnosprawna może uzyskać pomoc przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągu lub przesiadaniu się do pociągu skomunikowanego,jeśli na stacjach obecny jest personel.
O potrzebie udzielenia takiej pomocy należy poinformować:
  • całodobowo:telefonicznie na numer telefonu:19757 lub +48223919757
  • całodobowo:za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego dostępnego na stronie PKP
  • w godzinach pracy Centrum Obsługi Klienta
co najmniej na 48 godzin przed rozpoczęciem podróży.
Centra Obsługi Klienta mieszczą się w następujących lokalizacjach(stan na 24.05.2016 r.):
  • Dworzec Gdańsk Główny(ul.Podwale Grodzkie 1,80-895 Gdańsk),czynny codziennie w godz.08:40-20:00
  • Dworzec Poznań Główny(ul.Dworcowa 2,61-801 Poznań),czynny codziennie w godz.08:15-19:35
  • Dworzec Wrocław Główny(ul.Piłsudskiego 105,50-085 Wrocław),czynny codziennie w godz.07:50-19:10
  • Dworzec Warszawa Centralna(Al.Jerozolimskie 54,00-024 Warszawa),czynny codziennie 09:10-20:30
  • Dworzec Katowice(Pl.Szewczyka 2 40-098 Katowice),czynny codziennie w godz.07:30-18:50
  • Dworzec Kraków Główny(ul.Pawia 5a,31-154 Kraków ),czynny codziennie w godz.09:00-20:20
  • Dworzec Szczecin Główny(ul.Kolumba 1,70-035 Szczecin),czynny pn-czw.sob:09:15-17:40 pt,niedz:08:15-17:40
W zgłoszeniu należy podać:
  • datę i godzinę podróży
  • telefon kontaktowy
  • stacje:wyjazdu i przyjazdu lub stację przesiadki z informacją,na jakiej stacji potrzebna jest pomoc
  • rodzaj niepełnosprawności
  • czas i miejsce spotkania z pracownikami pomocy
i opcjonalnie:
  • numer wagonu i numer miejsca(w przypadku pociągu/wagonu z rezerwacją miejsc)
  • informację o tym,czy podróż odbywa się z osobą towarzyszącą/opiekunem;psem przewodnikiem/asystującym
  • wszelkie inne przydatne informacje(np.rodzaj bagażu)
Warto też wiedzieć,że organizatorzy przejazdów grupowych,w których grupach będą podróżowały osoby niepełnosprawne,powinni przed wyjazdem zgłosić przewoźnikowi potrzebę asysty lub/i zapewnienia odpowiedniego rodzaju taboru.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz